V odštěpném závodě Siemens ve Frenštátě pod Radhoštěm používají břemenové magnety NEO už více než deset let – v současnosti jich mají v provozu cca 160 kusů. Své zkušenosti s magnety NEO a NEO HOT nám za Siemens popsal Stanislav Popelka, který s nimi pracuje.
Magnety zvedající tunová břemena
Frenštátský Siemens je největším evropským závodem na výrobu standardních elektromotorů osových výšek 225 – 355 mm. Dodává elektromotory do čerpadel, kompresorů a vzduchotechniky – najdete je v obřích ventilátorech v dopravních tunelech, na plošinách ve volném moři nebo v drtičích kamene a betonu.
Menší zvedací magnety NEO a NEO HOT v Siemens využívají ke zvedání hřídelí, ty největší NEO magnety zvedají statorové svazky dynamo plechů o hmotnosti až 1 000 kg.
Před zavedením magnetů do provozu používali v Siemens ke zvedání břemen C-háky, na které musela obsluha břemeno ručně zavěsit. Manipulace s C-háky byla časově i prostorově náročnější než s magnety. Háky totiž potřebují více místa okolo zvedaného předmětu, navíc když se nepoužívaly, bylo potřeba vyčlenit prostor k jejich uskladnění.
Magnety NEO v Siemens: vlevo magnet zvedající statorový svazek.
‚‚Magnety jsou menší, skladnější, manipulace s nimi je oproti hákům jednodušší a rychlejší. Máme v provozu magnety různé nosnosti pro různě velká břemena; vyhovuje nám, že si můžeme vybrat z více typů magnetů, podle toho, co zrovna potřebujeme,” vysvětluje Stanislav Popelka, který má zvedací magnety v Siemens na starosti.
Odolná konstrukce magnetu
Opotřebovaný magnet se šroubovanou konstrukcí (vlevo) vs opotřebovaný
NEO Lift 1000, jehož svařovaná konstrukce je neporušená.
Jednou z výhod zvedacích magnetů NEO je, že komponenty okolo magnetického jádra se dají vyměnit, pokud dojde k jejich poškození nebo opotřebení. Z otlučeného magnetu můžete mít po servisu magnet, který je jako nový.
Vnitřní magnetické jádro z neodymu je prakticky nezničitelné, má téměř neomezenou životnost. Vysoké odolnosti magnetů NEO napomáhá také svářená konstrukce magnetu (včetně závěsného oka). Oproti magnetům se šroubovanou konstrukcí je svářené tělo mnohem odolnější, nemůže se na něm nic uvolnit, nerozpadá se.
S magnety NEO v Siemens pracují ve vnitřních prostorách, nejsou tedy vystaveny dešti či mrazu. Nicméně některé části provozu jsou k magnetům nemilosrdné. Musí fungovat v prašném prostředí, zvedat horké předměty o teplotě až 140 oC (NEO HOT) či odolat opakovanému působení řezných kapalin na obrobnách.
Stanislav Popelka potvrzuje, že magnety NEO zvládají i takto extrémní podmínky: ‚‚Za 13 let, co jsem v Siemens, bych magnety, které jsme museli vyřadit, spočítal na prstech jedné ruky.”
K vyřazení magnetů z provozu dochází jedině tehdy, když je nutné vyměnit tolik komponentů, že se cena opravy blíží ceně nového magnetu. V té chvíli nedává jejich oprava ekonomický smysl.
Perfektní a pravidelný servis a revize magnetů
Spolupráce mezi Siemens a Walmagem trvá již více než 10 let. Na počátku spolupráce tvořily magnety Walmagu zhruba polovinu všech magnetů, které v Siemens používali, nyní je jejich podíl cca 85 %. Výrobu a provoz v Siemens dále rozšiřují a nové břemenové magnety pořizují téměř výhradně od Walmagu.
‚‚Jako největší výhodu bych zmínil dostupnost servisu, u jiných výrobců je servis dost problematický. Máme magnetů hodně, takže řešíme cca 2–3 servisy nebo pravidelné revize magnetů každý měsíc,“ popisuje Stanislav Popelka.
Neznamená to ale, že magnety potřebují servis každou chvíli – u certifikovaných břemenových magnetů je z bezpečnostních důvodů povinná revize každý rok. V Siemens jsou spokojeni s tím, že revizní technik z Walmag při návštěvě provede povinnou revizi všech zvedacích magnetů v provozu, nejen těch, které vyrobil přímo Walmag.
TIP: Pokud vás zajímá, jak servis a údržba magnetů probíhá, přečtěte si více v našem článku na toto téma.
Stanislav Popelka také dodává, že si v Siemens cení toho, že Walmag své magnety vylepšuje a upravuje na míru podle zpětné vazby a postřehů z praxe: Magnety NEO jsou standardně vybaveny přepínací pákou Easy Switch, která umožňuje ovládání jednou rukou (druhou rukou může operátor řídit například rameno jeřábu). Na základě požadavku Siemens ve Walmagu přepínací páku upravili a přidali na ni tlačítko k odjištění páky, na které byli v Siemens zvyklí.
Přepínací páka je k magnetu připevněna dvěma šrouby (jsou to jediné šrouby, které se na magnetu nacházejí). Ty jsou zapuštěné, takže se nestane, že by se během manipulace poškodily – to je důležité pro případnou výměnu přepínací páky (povolit poškozené šrouby může být komplikované).
Nevýhody zvedacích magnetů NEO
Nevýhodou zvedacích magnetů NEO je jejich vyšší cena – existují levnější magnety se stejnou zvedací kapacitou. Vyšší cena je daní za výrobu v ČR.
Díky výrobě v EU však magnety NEO splňují veškeré bezpečnostní požadavky, vyplývající z evropských norem. Např. skutečná nosnost magnetů NEO je až třikrát vyšší, než jejich deklarovaná nominální nosnost.
Ve Walmagu dokonce u magnetů NEO během povinné odtrhové zkoušky vkládají mezi magnet a břemeno list papíru, aby simulovali reálné podmínky v provozu (mezi magnetem a zvedaným břemenem bývají často vzduchové kapsy, vytvořené nerovných povrchem, odlupující se barvou nebo nepravidelným tvarem zvedaného břemene).
Více o tom, jakou certifikaci musí břemenové magnety splňovat, se dočtete v tomto článku.
Zákaznický a poprodejní servis
V Siemens ve Frenštátě pod Radhoštěm už vůbec neuvažují o tom, že by do provozu pořizovali jiné magnety než ty od značky Walmag.
Walmag jim poskytuje potřebné poradenství, pokud jde o výpočet potřebné magnetické síly zvedacích magnetů, jejich rozmístění nebo instalaci.
Zákaznického servisu Walmag si cení také Stanislav Popelka: ‚‚Vztahy s výrobcem magnetů NEO jsou na velmi dobré, nebál bych se říci, že na té nejlepší, úrovni,” hodnotí svou zkušenost.
Uplatnili byste ve svém provozu zvedací magnety NEO? Ozvěte se nám, rádi vám zpracujeme nezávaznou nabídku.